ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;

Συνεχής κριτική σε ό,τι κάνετε;
"Αθώο" κουτσομπολιό σε καθημερινή βάση από κάποιον ανώτερο συνήθως στην ιεραρχία;
Βλέπετε όσα λέτε ή κάνετε να διαστρέφονται με αποτέλεσμα να νιώθετε ότι έχουν αμαυρώσει την παρουσία σας στον εργασιακό χώρο χωρίς να ξέρετε γιατί;
Νιώθετε αβοήθητος και αναρρωτιέστε αν είναι σε καλή κατάσταση τα νεύρα σας;
Έχετε σκεφτεί ότι αυτό γίνεται σκόπιμα και οργανωμένα;
Έχετε ακούσει για την ΗΘΙΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ, ΚΑΚΟΗΘΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ή τον ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ στο χώρο εργασίας;
Όλα αυτά είναι το ίδιο πράγμα: το λεγόμενο WORKPLACE BULLYING.Λέγεται ότι πλήττει έναν στους πέντε εργαζόμενους.
Για ποιο σκοπό συμβαίνει; Ποια μέσα χρησιμοποιούνται; Ποιοι τρόποι αντιμετώπισης υπάρχουν;
Αυτά θα εξετάσουμε στο παρόν ιστολόγιο.
ΓΙΑΤΙ Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ.


Τρίτη 29 Ιουλίου 2008

29. ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΚΟΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (WORKPLACE BULLYING)

Από άρθρο της γνωστής ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας Wikipedia (Εργασιακή Ψυχολογική Κακομεταχείριση):

"Η έρευνα του Workplace Bullying Institute προτείνει ότι οι παρακάτω είναι οι πιο συνηθισμένες τακτικές που χρησιμοποιούνται από τους θύτες (bullies) του εργασιακού χώρου:
1)Άδικα κατηγορούν κάποιον για "λάθη" που στην πραγματικότητα δεν έχει κάνει (71%)
2)Κοιτάζουν επίμονα ή άγρια με σκοπό να εκφοβίσουν με μη λεκτικό τρόπο το στόχο τους (68%)
3)Υποτιμούν τις σκέψεις ή τα συναισθήματα του στόχου ("ω, αυτό είναι ανόητο") στα meetings (64%)
4)Χρησιμοποιούν την "σιωπηλή μεταχείριση" για να διαχωρίσουν το στόχο από τους άλλους (64%)
5)Δείχνουν "εκτός ελέγχου" αλλαγές στη διάθεσή τους μπροστά στην ομάδα (61%)
6)Εφευρίσκουν δικούς τους κανόνες που ούτε αυτοί δεν έχουν ακολουθήσει(61%)
7)Παραμελούν το να δείξουν ικανοποίηση σε υποδειγματική δουλειά παρά τις μαρτυρίες (58%)
8)Σκληρή και σταθερή κριτική έχοντας διαφορετικά κριτήρια για τι=ον στόχο (57%)
9)Ξεκινούν και μετά "αποτυγχάνουν να σταματήσουν" δυσφημιστικές ιστορίες ή κουτσομπολιά σχετικά με το στόχο (56%)
10)Ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να στρέφονται εναντίον του στόχου (55%)
11)Απομονώνουν το στόχο από τους συναδέλφους είτε κοινωνικά είτε φυσικά (54%)
12)Δημόσια εκφράζουν υπερβολική , αναξιοπρεπή αλλά όχι παράνομη συμπεριφορά (53%)
13)Φωνάζουν μπροστά σε άλλους με σκοπό να ταπεινώσουν το στόχο (53%)
14)Κλέβουν επαίνους για δουλειά που έχουν κάνει άλλοι (47%)
15)Επηρεάζουν τη διαδικασία αξιολόγησης λέγοντας ψέματα για το στόχο (46%)
16)Χαρακτηρίζουν το στόχο "απείθαρχο" γιατί αποτυγχάνει να ακολουθήσει αυθαίρετες εντολές (46%)
17)Χρησιμοποιούν προσωπικές πληροφορίες σχετικές με το στόχο για να τον εξευτελίσουν ιδιωτικά ή δημόσια (45%)
18)"Εκδικούνται" το στόχο όταν αυτός ανακοινώσει στην επιχείρηση ένα παράπονο(45%)
19)Κατηγορούν το στόχο βασιζόμενοι στο φύλο, τη φυλή , την προφορά ή τη γλώσσα , ή κάποια σωματική δυσλειτουργία του (44%)
20)Αναθέτουν μη επιθυμητή εργασία στο στόχο σαν τιμωρία (44%)
21)Δημιουργούν μη ρεαλιστικές απαιτήσεις (υπερβολικό φόρτο εργασίας, προθεσμίες , καθήκοντα ) για να απομονωθεί ο στόχος (44%)
22)Δημιουργούν μια χωρίς βάση εκστρατεία για να διώξουν το στόχο -η προσπάθεια δεν σταματάει από τον εργοδότη(43%)
23)Ο στόχος αναγκάζεται να φύγει ή να μεταφερθεί σε άλλο χώρο για να μην αντιμετωπίσει περισσότερη δυσμενή μεταχείριση (43%)
24)Σαμποτάρουν τη συνεισφορά του στόχου σε μια ομαδική προσπάθεια (41%)
25)Επιβεβαιώνουν αποτυχία στις εργασίες του στόχου υποβιβάζοντας τη δουλειά του (40%)."



Να προσθέσω ότι δεν κάνουν όλοι οι θύτες τα ίδια αλλά τα προσαρμόζουν στην ιδιοσυγκρασία τους, στο τι θέλουν να πετύχουν την κάθε στιγμή (να τιμωρήσουν, να ταπεινώσουν ή να εκδιώξουν...) και το κυριότερο :ΔΙΑΛΕΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΟΠΛΟΣΤΑΣΙΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΕΙ ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΤΟ ΣΤΟΧΟ. Τσεκάρουν τις αντιδράσεις του!
Π.χ. αν δουν πως ο στόχος είναι ατάραχος στις φωνές τους, δίνουν έμφαση στο κουτσομπολιό εις βάρος του .
Τα βαμπίρ του συναισθήματος έχουν "ειδικές ικανότητες" στο να ταλαιπωρούν τους στόχους τους.
Προσέξτε το αδύνατό τους σημείο :για να γίνει η "δουλειά τους" τέλεια πρέπει να συμφωνήσει ο στόχος πως φταίει! Να του πλήξουν την αυτοεκτίμηση! Αν δεν το πετύχουν , δεν μπορούν να προχωρήσουν! Εκεί μπορείτε να τους χαλάσετε τη συνταγή!
'Ενα άλλο αδύνατο σημείο τους: Ελέγχουν τις αντιδράσεις του στόχου για να μελετήσουν την επόμενη κίνηση - Αν μπορέσει ο στόχος να υιοθετήσει αυτό που λέμε "παγερό πρόσωπο" , να κρύβει δηλαδή τα συναισθήματά του , αφήνει το θύτη στο σκοτάδι και τον κάνει να νιώθει ανασφάλεια. Τότε θα κάνει σίγουρα λάθη και θα ξεσκεπαστεί ο πραγματικός του χαρακτήρας.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Τέτοιες συμπεριφορές ίσως να έχουν πολλοί άνθρωποι στον εργασιακό χώρο αλλά όχι σε συνεχή βάση. Αν π.χ. κάποιος φωνάξει μια φορά πάνω στα νεύρα του σε έναν υπάλληλο δεν είναι υποχρεωτικά θύτης.

Αυτό που κάνει κάποιον θύτη, είναι η επανάληψη των συμπεριφορών (συνήθως μία φορά την εβδομάδα ) και οι μικρές "ασήμαντες" ενέργειές του που ΟΛΕΣ ΜΑΖΙ πλήττουν το στόχο στο χώρο και αν τις δει κανείς συνολικά συνειδητοποιεί τη ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ της δημιουργίας δυσμενούς περιβάλλοντος για το στόχο.

14 σχόλια:

Όνειρα γλυκά.. είπε...

Ερατώ μου , ο "δικός" μου πάντως τα έχει χρησιμοποιήσει όλα!! μα όλα αυτά που περιγράφεις..
Και το πιο κουλό που έχει κάνει ,νομίζω ότι δεν έχει καταγραφεί ακόμα από τις έρευνες ειναι το παρακάτω:
Εφερε την κοπέλα που ήταν πριν από εμένα στην συγκεκριμένη θέση ( την οποία αντικατέστησα γιατί θα έφευγε με τον αντρα της για την επαρχία και η οποία εκεινό τον καιρό είχε γυρίσει στην Αθήνα)και πρότεινε στον επιχειρηματία να την προσλάβει για να κάνουμε ένα team , του οποίου μάλλον το νεότερο μέλος που ήμουν εγώ θα έβλεπε την πόρτα σύντομα! Η συγκεκριμένη κοπέλα ήταν ο μόνος ανθρωπος που θα μπορούσε να με αντικαταστήσει χωρίς απώλεις χρόνου και χρήματος γιατί ήξερα καλά την δουλειά !Και πάλι η επιχείρηση εβαλε το χέρι της ! Της εξήγησε ότι υπάρχει άνθρωπος για την συγκεκριμένη δουλειά , την ευχαριστεί πολύ και θα την έχει υπ΄ όψιν της !

Συγγνώμη για την πολυλογία αλλά με πνίγει το δίκαιο!

καλημέρες

Ερατώ είπε...

Σε ευχαριστώ που καταγράφεις την εμπειρία σου γιατί στην Ελλάδα το θέμα είναι σχεδόν άγνωστο.
Για σένα πιστεύω πως είσαι σε καλό δρόμο γιατί έχεις τον άνθρωπο που σε υποστηρίζει οπότε άσε τον "δικό σου" να αφρίζει!

faraona είπε...

Εχω πει ισως κι αλλη φορα σ αυτον εδω το χωρο οτι δεινοπαθησα 25 συναπτα ετη απο ολων των ειδων τους εργοδοτες κι ολων των ειδων τους «συναδελφους»ομως.

Δυστυχως ο χωρος εργασιας εχει καταληξει να ειναι πεδιο μαχης και μερικες φορες και κατι χειροτερο που δεν μου επιτρεπεται να το ξεστομισω εδω.Εχω παιδια εργαζομενα και ξερω τις δυσκολιες και στην εποχη μας .

Καλα κανεις κι ενημερωνεις τον κοσμο Ερατω μου εισαι αξιεπαινη γι αυτο.
τα φιλια και την εκτιμηση μου.

Ερατώ είπε...

@Faraona,
Εγώ τη "χαρά του να εργάζεσαι για άλλον" την ανακάλυψα κάπως μεγάλη , μια και παλιότερα δούλευα εντελώς ανεξάρτητα, γι' αυτό ίσως κάποιες καταστάσεις τις θεωρώ απαράδεκτες. Πιστεύω πως είναι από τα πράγματα που δεν πρέπει να "συνηθίσουμε" . Καταλαβαίνω βέβαια πως δεν υπάρχει πλήρης εξυγείανση του φαινομένου-καθώς το τροφοδοτούν η ανεργία, η έλλειψη επιλογών και τα άλλα σοβαρότερα προβλήματα καταστρατήγησης δικαιωμάτων που μαστίζουν τους εργασιακούς χώρους. Ωστόσο επειδή το "παιχνίδι" που περιγράφω είναι πολλές φορές ύπουλο και πάντα άσκοπο, τολμώ να πω πως μπορούμε να το νικήσουμε με ενημέρωση.

Τι να πω;"όμορφος κόσμος ηθικός , αγγελικά πλασμένος" με πολλά πολλά εισαγωγικά...

Καλό βράδυ...

Ερατώ είπε...

Να προσθέσω ότι την εμπειρία του bullying (το οποίο αν το ζήσεις είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο) την είχα την όγδοη χρονιά της εξαρτημένης εργασίας μου -δεν ήμουν δηλαδή άπειρη από εργασιακούς χώρους.Παρ όλα αυτά, άργησα πολύ να καταλάβω τι παιχνίδι μου έπαιζαν και δεν είχα δει κάτι παρόμοιο μέχρι τότε.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Χθες μου έλεγε ένας φίλος μου ότι στην εταιρεία που δουλεύει, κάθε Δευτέρα ο εργοδότης τούς δείχνει τα βιογραφικά εκείνων που περιμένουν να προσληφθούν...
Κι ένας άλλος που εργάζεται σε τράπεζα, όταν τις προάλλες αποφάσισε να φύγει μετά 10 ώρες συνεχούς εργασίας, ο προϊστάμενός του σχολίασε: "μπα, ημιαργία έχουμε σήμερα;"...

Ερατώ είπε...

@ασκαρδαμυκτί
Τελικά όλοι καθ....ια είναι κι εγώ παρεξήγησα τον δικό μου!
Ο δικός μου πάντως ήταν ξεχωριστή περίπτωση γιατί σου χάλαγε την ψυχολογία χωρίς να φαίνεται σε πρώτο πλάνο.Σαν να σου πριόνιζε το κλαδί που καθόσουν...

Ανώνυμος είπε...

Φίλη μου Ερατώ, όπως είπες "η ανεργία". Η ανεργία είναι που δίνει τη δύναμη, στον κακό εργοδότη, να ασκήσει ψυχολογική βία στον εργαζόμενο, να καταστρατηγίσει το Εργατικό Δίκαιο, να σε κάνει να λες "πως θα πάω αύριο στη δουλειά;".
Έγραψες κάτι πολύ όμορφο:

"Αν μπορέσει ο στόχος να υιοθετήσει αυτό που λέμε "παγερό πρόσωπο" , να κρύβει δηλαδή τα συναισθήματά του , αφήνει το θύτη στο σκοτάδι και τον κάνει να νιώθει ανασφάλεια. Τότε θα κάνει σίγουρα λάθη και θα ξεσκεπαστεί ο πραγματικός του χαρακτήρας. "

Μου άρεσε πάρα πολύ και το συγκράτησα αυτό το κομμάτι! Πιστεύω πως αυτήν τη συμπεριφορά, πρέπει να την υιοθετούμε, όχι μόνον σε κακούς συναδέλφους στο χώρο εργασίας, αλλά και σε κάποιους κακούς, ανθρώπους που είναι γύρω μας. Το λέω γιατί, είμαι άνθρωπος που πληρώνει ακριβά, το να ανοίγεται στον άλλον. Υπήρξαν φορές, που ότι αισθάνθηκα και ένιωσα το είπα σε άνθρωπο ακατάλληλο και μετά πικράθηκα πολύ, για αυτό το άνοιγμα που του έκανα. Χαίρομαι πολύ, καλή μου φίλη Ερατώ, που έχεις αυτό το blog, γιατί δίνει εφόδια χρήσιμα, σε ανθρώπους που μπορεί να βιώσουν, δύσκολες ψυχολογικές καταστάσεις, προκαλούμενες από άλλους, στο χώρο εργασία τους. Η ψυχολογία είναι το Α και το Ω για εμένα σε όλα. Ειδικά στο χώρο εργασίας, αν η ψυχολογία μας, είναι πεσμένη, τότε ο κόπος για να βγάλουμε το ψωμί μας, θα είναι διπλός. Επίσης μεγάλη προσοχή, χρειάζεται από ανθρώπους που είναι σαν χαρακτήρες ευαίσθητοι, γιατί μπορεί να γίνουν, εύκολοι στόχοι σε ανθρώπους χοντρόπετσους. Ο λαός μας λέει πως σε κάποιες καταστάσεις πρέπει να έχεις γερό στομάχι. Το πρώτο που με ενοχλεί, όταν μια κατάσταση είναι πιεστική είναι το στομάχι μου. Μάλλον κάτι ξέρουν όσοι τα λένε! Καλό μήνα να έχουμε φίλη μου Ερατώ :)
Με αγάπη πάντα
Max

Ερατώ είπε...

"Επίσης μεγάλη προσοχή, χρειάζεται από ανθρώπους που είναι σαν χαρακτήρες ευαίσθητοι, γιατί μπορεί να γίνουν, εύκολοι στόχοι σε ανθρώπους χοντρόπετσους."

Ακριβώς εκεί είναι και το συγκριτικό πλεονέκτημα των χοντρόπετσων!Εγώ το έλεγα "διαφορετικό συντελεστή γαΙδουριάς".Ας πούμε μου έκανε κάτι ο ακατανόμαστος κι εγώ σκεπτόμουν "τώρα τι να του πω που τον σέβομαι και δεν θέλω να τον φέρω σε δύσκολη θέση; Μήπως έγινε παρεξήγηση; Και πώς να πω στον διευθυντή ότι δεν μπορώ να συνεργαστώ μαζί του και να τον εκθέσω; Τον καημενούλη δουλεύει τόσα χρόνια εδώ πέρα και του έχουν σπάσει τα νεύρα γι αυτό καμιά φορά δεν φέρεται καλά..."Κι άλλα τέτοια ενώ αυτός συνέχιζε να χοροπηδάει στην πλάτη μου και να με δαγκώνει πισώπλατα...Στο τέλος αναγκάστηκα να ανεβάσω κι εγώ συντελεστή γαϊδουριάς όταν είδα πως δεν εκτίμησε τίποτα από όσα έκανα γι αυτόν και του μίλησα με τον τρόπο που έχω αναφέρει παλιότερα-μερικούς μήνες πριν θα θεωρούσα ντροπή να μιλήσω σε κάποιον έτσι και μάλιστα σε ανώτερο ιεραρχικά-κι όμως η συμπεριφορά μου αυτή με έσωσε τις τελευταίες μέρες!
Άσε είναι περίεργο τελικά το πόσο πρέπει να υπολογίζεις τον άλλον για να μην έχεις προβλήματα.Έκτοτε το σκέφτομαι διπλά να πλησιάσω κάποιον και πάντα κρατάω αρκετή απόσταση.Αλλαξα πολύ μετά από αυτή την εμπειρία, δεν ξέρω αν είμαι καλύτερη ή χειρότερη αλλά δεν περιμένω πολλά από τους άλλους.
Το στομάχι μου έχει γίνει πιο γερό σε πολλά πράγματα αλλά θέλω δουλειά ακόμη!
Καλό σου βράδυ και σε ευχαριστώ για τις εύστοχες παρατηρήσεις σου.

o βασιλιάς του δάσους είπε...

Σε αγάπησα .
Διότι λες αλήθειες.
μας ακαναν αυτεπάγγελτους επαγγελματιες σκλαβους τους...

εν αγνεία μας.

προσκυνοσε ψυχή και μαχητή του φωτός.
Η αγαπη μας αγαπά… εμείς όμως τι γνωρίζουμε για αυτήν???

Σε ευχάριστο δια την φιλοξενία σου.
Χάρηκα που υπάρχεις… συνέχισε η αγαπη σε οδηγεί.¨)

‘’η παιδία των αρχόντων της βασιλεύουσας δύναμης που ακωλοθουμε μας διδάσκει ….’’ Να γίνουμε αυτεπάγγελτοι σκλάβοι.
Αν θέλεις και έχεις ελεύθερο χρόνο…
Σε προσκαλώ στο δάσος μου.¨))



kai na simfoniso me agramata gramata me tin agapi sou.....


o 8eos einai o an8ropos, ma sto pnevma tis fisis tis kardias tou.

dasenia filia .

sinexise,

i agapi se odigi.
xamogela ponemeni psixi:)))

imaste karpoi tis agapis, pou se odigei.:)))

Ερατώ είπε...

@vasilias tou dasous
Ευχαριστώ πολύ για τα θετικά σου σχόλια.Να είσαι καλά.

Λεονπονηρος είπε...

Πως μοορουμε να κινηθουμε νομικα;

Λεονπονηρος είπε...

Πως μοορουμε να κινηθουμε νομικα;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΛΟΥΔΗΣ είπε...

ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΕΣ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ.
Σε συνέχεια προηγούμενων e-mails μου, επανέρχομαι και επισημαίνω για την καταπάτηση του νόμου για προστασία υπαλλήλων που καταγγέλλουν ανομίες, και για την με απαράδεκτο τρόπο εκδίκηση κ.λπ. του ΕΜΠ εναντίον μου:
Στις 11/01/2016 μου ζητήθηκε να απολογηθώ στον κ. Α. Σιόλα (συνταξιούχος, αναρμόδιος και ένας από τους θύτες μου στο mobbing-bullying εναντίον μου) για «ομόφωνη απόφαση» της Γ.Σ. του τομέα ΑΚΕΔ του ΕΜΠ, που εν αγνοία μου κατά παράβαση νόμου, χωρίς να μου κοινοποιήσουν ποτέ τίποτα, με συκοφαντήσανε με απαράδεκτους χαρακτηρισμούς και ψεύδη ότι «…δεν ανταποκρίθηκα ποτέ σε τίποτα…»!!!
Σε κάθε περίπτωση αυτά είναι ψεύδη, άθλιες συκοφαντίες, αναπόδεικτα, άκρως δυσφημιστικά, που ενδεχομένως εξυπηρετούν και ζητούνται κατά παραγγελία από τους εγκληματίες που έχουν ασκήσει πάνω μου άθλια παιχνίδια κακομεταχείρισης, για να αντιμετωπίσουν την Δικαιοσύνη. Δεν μου ζητήσανε ποτέ να απολογηθώ για τίποτα. Δεν αρνήθηκα ποτέ να εκτελέσω εργασία. Ενδεχομένως, ίσως, πιθανόν, να είναι παραγγελία του κ. Σιόλα (συνταξιούχου διδάσκοντος) κ.λπ. θυτών μου για να απαλύνουν τις πράξεις και παραλείψεις εναντίον μου στη Δικαιοσύνη, στην οποία πρέπει να λογοδοτήσουν για τα εγκλήματά τους εναντίον μου.
Με την ψευδή και άκρως συκοφαντική αυτή απόφαση με δολοφονήσανε εν ψυχρώ και πισώπλατα ψυχικά και υπηρεσιακά.
Αντιλαμβάνεσθε το μέγεθος του εγκλήματός τους και απαιτώ με τον δικηγόρο μου κοινοποίηση της, «μετά από παραγγελία», συκοφαντικής και ψευδούς απόφασης, της Γ.Σ. του τομέα ΑΚΕΔ στις 15/12/2015, για να προβώ στις αναγκαίες μηνύσεις.
Ντροπή για την κατά παραγγελία «παραγωγή» ψευδών και συκοφαντικών αποφάσεων και εγγράφων για εξυπηρέτηση εγκληματιών.

Γεώργιος Λουλούδης
Υπάλληλος ΠΕ ΕΜΠ


ANTI-BULLYING ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ