ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;

Συνεχής κριτική σε ό,τι κάνετε;
"Αθώο" κουτσομπολιό σε καθημερινή βάση από κάποιον ανώτερο συνήθως στην ιεραρχία;
Βλέπετε όσα λέτε ή κάνετε να διαστρέφονται με αποτέλεσμα να νιώθετε ότι έχουν αμαυρώσει την παρουσία σας στον εργασιακό χώρο χωρίς να ξέρετε γιατί;
Νιώθετε αβοήθητος και αναρρωτιέστε αν είναι σε καλή κατάσταση τα νεύρα σας;
Έχετε σκεφτεί ότι αυτό γίνεται σκόπιμα και οργανωμένα;
Έχετε ακούσει για την ΗΘΙΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ, ΚΑΚΟΗΘΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ή τον ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ στο χώρο εργασίας;
Όλα αυτά είναι το ίδιο πράγμα: το λεγόμενο WORKPLACE BULLYING.Λέγεται ότι πλήττει έναν στους πέντε εργαζόμενους.
Για ποιο σκοπό συμβαίνει; Ποια μέσα χρησιμοποιούνται; Ποιοι τρόποι αντιμετώπισης υπάρχουν;
Αυτά θα εξετάσουμε στο παρόν ιστολόγιο.
ΓΙΑΤΙ Η ΓΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΜΗ.


Κυριακή 13 Απριλίου 2008

23. Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΡΑΤΩΣ (2)

Το ψυχολογικό υπόβαθρο της κατάστασης

Η όλη κατάσταση με έκανε να νιώθω έντονο στρες γιατί δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί γίνονταν αυτά και πόσο θα με έβλαπταν.Η λογική μου δεν μπορούσε να εξηγήσει τι συνέβαινε. Θεωρούσα -και έτσι θα ήταν λογικό να συμβαίνει- πως δεν υπήρχε λόγος ένας προϊστάμενος να "βάζει τρικλοποδιές" στην υπάλληλο που τον βοηθούσε, αφού είχε τον τρόπο να την απομακρύνει από το γραφείο του αν δεν "του έκανε".
Ταυτόχρονα προσπαθούσα με κάθε τρόπο να κερδίσω την εκτίμηση του θύτη (τελικά δεν έχει τέτοιο συναίσθημα για κανέναν.....) γιατί ο ίδιος μου είχε δώσει δείγματα πως θα τα καταφέρω, μέσω μιας υπερβολικά φιλικής συμπεριφοράς.
Τον πρώτο καιρό θεώρησα τα σχόλια άνευ σημασίας (σχόλια μεταξύ φίλων για μένα που ήμουν καινούργια - φυσιολογικό σκέφτηκα....)
Βλέποντας ότι είναι οργανωμένα κατάλαβα πως δημιουργούσαν ένα δηλητηριασμένο περιβάλλον για μένα και δεν είχα ελπίδες να με δουν θετικά οι ανώτεροι-μάλλον λάθος γιατί εκείνοι τον ήξεραν....
Σκέφτηκα να τα αγνοήσω όλα αυτά και να κάνω μόνο δουλειά, αλλά ένιωθα ότι η αξιοπρέπειά μου πλήττεται στο χώρο . Τέτοιο πρόβλημα δεν είχα σε καμιά παλιότερη δουλειά μου.
Νόμιζα ότι είχα επηρεαστεί "λίγο" αλλά έβλεπα τα εξής:
-Συζήτηση για το θέμα με φίλους μέχρι το σημείο να μην με αντέχουν πια!
-Εφιάλτες με πρωταγωνιστή το θύτη.
-Αδιάκοπη επαγρύπνιση και έλλειψη εμπιστοσύνης στις κοινωνικές σχέσεις.
-Ευερεθιστότητα στις επαφές μου με άλλους ανθρώπους- ευτυχώς το είδα, το φιλοσόφησα και έκανα προσπάθεια να μην μαλώσω με κανέναν για ασήμαντη αιτία!



Όταν έφυγα, ένιωσα έντονη ανακούφιση και ήταν σαν να συνειδητοποιούσα για πρώτη φορά τη διάσταση όσων είχα περάσει τον προηγούμενο καιρό.Είχα την αίσθηση ότι βγήκα από μια φυλακή.

ΤΟ ΠΕΡΙΕΡΓΟ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΠΩΣ ΤΑ ΔΥΣΑΡΕΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΕΝΤΑΘΗΚΑΝ ΑΝΤΙ ΝΑ ΥΠΟΧΩΡΗΣΟΥΝ

(μετατραυματικό στρες-PTSD)

-Κατάθλιψη και σκέψεις πως "όπου και να πάω δεν θα μου φερθούν καλά"
-Ενοχές που δεν κατάφερα να προστατέψω τον εαυτό μου
-Έντονα φλασμπακ των γεγονότων που μου χαλούσαν τη διάθεση
-Ανάγκη να ξαναγυρίσω -σε αυτό το σημείο κορόιδευα τον εαυτό μου -έχασες τέτοια θέση ; του έλεγα.
-Ξαφνικά ξεσπάσματα σε κλάματα ή εκρήξεις θυμού με το παραμικρό .

Τα έντονα φλασμπακ μου έδωσαν την εντύπωση πως "αρχίζω να τρελαίνομαι". Σε αυτό το σημείο βρήκα -τυχαία- πληροφόρηση για το λεγόμενο workplace bullying και εξεπλάγην από τις ομοιότητες και στα συμβάντα και στα συναισθήματά μου .
Επίσης πήρα μέσω των πληροφοριών και τη διαβεβαίωση πως τα συμπτώματα αυτά έδειχναν ότι είχα ψυχολογικό τραύμα και όχι ψυχική πάθηση....Ευτυχώς.....

'Εχουν περάσει δύο χρόνια αφότου έφυγα. Τώρα πια η διάθεσή μου έχει βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό αλλά όχι εντελώς. Μερικές καταστάσεις μοιάζει να μου υπενθυμίζουν το ψυχολογικο τραύμα και να το ξαναζώ.
Το ευχάριστο είναι ότι δεν ξανασυνάντησα τέτοια άτομα ούτε τόση τοξικότητα σε άλλα περιβάλλοντα που βρέθηκα.
Βέβαια το θετικό είναι ότι τώρα καταλαβαίνω καλύτερα τους άλλους , τους διαφορετικούς χαρακτήρες των ανθρώπων, τις αδυναμίες τους αλλά και τις δικές μου ταυτόχρονα, και ξέρω πολύ καλύτερα να "κρατάω τη θέση μου" και να προστατεύω την ψυχική μου ηρεμία, ή αν χρειαστεί να αποφεύγω άτομα που είναι ικανά να δημιουργήσουν προβλήματα.
Δυστυχώς δεν έχουν όλοι "αγαθές προθέσεις" και η προσποίηση συχνά κυριαρχεί στη συμπεριφορά αρκετών ανθρώπων.
Μπορεί να μου έκαναν αρκετή ζημιά χωρίς καν να το καταλάβω αλλά ταυτόχρονα "είδα" και κάποια πράγματα στις προθέσεις και συμπεριφορές των άλλων που παλιότερα δεν λάμβανα υπόψη.


13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φίλη μου Ερατώ, διάβασα την ιστορία σου. Δύσκολες κατάστασεις σε δύσκολους ανθρώπους πέρασες. Από όσο κατάλαβα, εργάστηκες σε κάποια δημόσια ή δημοτική υπηρεσία, με σύμβαση εργασία ορισμένου χρόνου. Έχω έναν πολύ καλό φίλο που εργάζεται σαν εποχικός και αντιμετωπίζει καταστάσεις σαν αυτές που περιγράφεις, από υπαλλήλους που είναι μόνιμοι. Έρχεται το παιδί στο σπίτι και μου τα λέει "γαιδούρι έχω καταντήσει αγόρι. αυτοί τίποτα δεν κάνουν, κάθονται και όλα τα τραβάμε εμείς οι εποχιακοί! άσε που πίσω από την πλάτη μου το τι ακούω δε λέγεται και όσο προσπαθώ να είμαι τυπικός στη δουλειά μου και σωστός, τελικά όλο και κάτι βρίσκουν κάποιοι εκεί μέσα από τους μόνιμους να μου πούνε που θα με μειώσει. άσε που υπάρχουν φορές που τους κάνω και θελήματα". Λυπάμαι όταν τον ακούω γιατί ξέρω ότι σε αυτές τις υπηρεσίες δεν είναι εύκολο να βρεις το δίκιο σου ή αν πας να το βρεις επειδή είσαι με σύμβαση ορισμένου χρόνου, φοβάσαι μη βάλουν το χέρι τους και δε σου ανανεωθεί η σύμβαση. Υπάρχουν και δημόσιοι και δημοτικοί υπάλληλοι, που είναι πολύ καλοί με τους συναδέλφους τους και τους πολίτες. Όμως υπάρχουν και κάποιοι που κάνουν τη ζωή δύσκολη στους άλλους. Φυσικά και στον ιδιωτικό τομέα υπάρχει αυτό και ίσως εκεί είναι και πιο δύσκολα, γιατί υπάρχει πάνω από το κεφάλι σου ο πέλεκυς της απόλυσης με συνοπτικές διαδικασίες.
Πέρασες και ευτυχώς ξεπέρασες το ψυχικό τραύμα και αυτό είναι κάτι πολύ ευχάριστο φίλη μου. Χαίρομαι για την προσπάθεια που κάνεις να βοηθήσεις και άλλους ανθρώπους σε εργασιακά ζητήματα. Σίγουρα υπάρχουν πολλοί που θα έχουν ανάγκη τις γνώσεις σου.
Με αγάπη πάντα
Agorafoviagr

Ερατώ είπε...

@agorafobiagr
Πραγματικά δύσκολη κατάσταση.Όσο κι αν φαίνεται "ελαφριά" , στην πραγματικότητα αυτοί οι άνθρωποι έχουν το ταλέντο να σε φθείρουν σε καθημερινή βάση "χτυπώντας εκεί που πονάς".Το χειρότερο είναι πως αυτά γίνονται χωρίς κάποιο ορατό όφελος, μόνο για την ψυχική τους ευφορία!
Και μάλιστα είναι πολύ υπερήφανοι για την "εξυπνάδα" τους!
Τι να πω;Μακάρι να είναι μόνο 4%, γιατί φοβάμαι πως μάλλον είναι περισσότεροι.

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Βάλε ένα 90% να είσαι μέσα. Οι άλλοι δεν το λένε ή κάνουν ότι δεν υπάρχει.
Οι συνέπειες, μετά, εξακολουθούν να υπάρχουν σαν "μετετραυματικό άγχος".
Έτσι ονομάζεται.
"Παθοκρατία", ονομάζεται η συμπεριφορά των ανθρώπων πυο ασκούν εξουσία. Είναι αποδεδειγμένο από έρευνες, ότι το κυρίρχο, είναι η αίσθηση του να ασκείς εξουσία.
Επίσης δεν , είναι σε θέση, να κατανοήσουν την ζημιά που επιφέρουν.
Καλημέρα -)

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

(http://www.unionrhs.gr)

ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ : ΕΚΔΙΚΑΣΤΗΚΕ Η ΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ RILKEN k.Ι.ΘΕΩΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ.
Αποστολέας admin on 22/6/07 21:35 (155 αναγνώσεις)

Εκδικάστηκε στις 31 Μαίου 2007 η μύνηση του Ιατρού Εργασίας της RILKEN θυγατρικής εταιρείας της HENKEL,που ζητά να κηρυχθεί η απόλυση του παράνομη και να επιστρέψει στην εργασία του .Τόσο ο ιατρός εργασίας όσο και το Σωματείο υποστηρίζουν ότι η απόλυση του Ιατρού εργασίας έγινε γιατί προσπαθούσε να εφαρμόσει την σχετική ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία γύρω από τα ζητήματα της ιατρικής της εργασίας. Μάρτυρας υπεράσπισης του ιατρού εργασίας στην εκδίκαση της αγωγής του απέναντι στην εταιρεία ήταν ο πρόεδρος του Σωματείου Στάθης Τραχανατζής. Το Σωματείο εργαζομένων στις εταιρείες RILKEN-HENKEL έχει υποστηρίξει ότι και η απόλυση του Ιατρού Εργασίας είναι άλλη μια απόδειξη, ότι οι κανόνες και οι αξίες....της HENKEL, είναι πολύ κακές δημόσιες σχέσεις που σε τελική ανάλυση δεν βοηθούν τελικά ούτε την HENKEL .Για τους εργαζόμενους όμως είναι καθημερινή αγωνία αν θα τελειώσουν την ημέρα τους στην εργασία και δεν θα έχουν πάθει εργατικό ατύχημα.

Ερατώ είπε...

Για το πρώτο σου σχόλιο φοβάμαι ότι έχεις δίκιο.
Όσο για το δεύτερο , ας ελπίσουμε ότι θα έρθει η μέρα που θα αλλάξουν τα πράγματα υπέρ των εργαζόμενων αφού το ακατάλληλο εργασιακό περιβάλλον έχει και για τις επιχειρήσεις οικονομικό κόστος.....
Ας ελπίσουμε επίσης πως ίσως σπάσει και η σιωπή ή συνενοχή των συναδέλφων αφού σε τελική ανάλυση το αρνητικό κλίμα δεν συμφέρει ούτε αυτούς.....
Ποιος ξέρει , κάτι μπορεί να αλλάξει!

Roadartist είπε...

και τις δικες μου ευχες.. Να εισαι καλα! Καλη Ανασταση!!

mareld είπε...

Ερατώ!!!

Τι έκπληξη!
Τι χαρά, που σε βρήκα στο τζιβαέρι, ημέρες του Πάσχα και είμαι τόσο μακριά..
Θα τα διαβάσω όλα και θα σου απαντήσω και από την δική μου εμπειρία.

Προς το παρόν σου αφήνω
μια ζακυνθινή αγκαλίτσα!
Καλό απόγευμα!

Ερατώ είπε...

@roadartist
Ευχαριστώ,καλά να περάσεις!
@mareld
Καλώς ήλθες και καλές διακοπές στο όμορφο νησί!

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Ερατώ μου..
Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση,εύχομαι!
-))
Θα πούμε, πολλά ακόμη!

Ερατώ είπε...

Ευχαριστώ!
Καλές διακοπές!
Βέβαια θα πούμε πολλά!

Ανώνυμος είπε...

Καλή Ανάσταση σου εύχομαι φίλη μου!
Με αγάπη πάντα
Agorafoviagr

mareld είπε...

Ερατω!

ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!
ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΠΑΣΧΑ!

Δεν είμαι στο νησί..ψυχή μου!
Σε χώρα μακρυνή με ρίξανε..
Φιλιά!

Ερατώ είπε...

Καλές γιορτές να έχουμε καλοί μου φίλοι....
Mareld κρίμα που δεν είσαι στο νησί....
Agorafoviagr θα τα λέμε στις μπλογκοσυζητήσεις (και στη διάρκεια των διακοπών.... )
Εύχομαι Χαρούμενο Πάσχα σε όλους.

ANTI-BULLYING ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ